Sbor Církve adventistů sedmého dne
Jaké je ideální vzdělání?

5. 9. 2020 Záznam kázání: Jaké je ideální vzdělání (Přísloví 24, 1-4) Enoch Martínek
Co je to ideální vzdělání?
Př 24,3.4 „Moudrostí se buduje dům a rozumností se upevňuje. Poznáním a znalostí se naplňují jeho pokoje útulným a drahocenným majetkem.“ (SNC)
- Nabývání moudrosti je zde přirovnáno ke stavbě domu.
- Kdo z vás někdy stavěl dům? Jde o komplex mnoha činností, které je třeba dobře sladit. Nejprve se musí připravit místo ke stavbě, pozemek. Pak je třeba nechat nakreslit projekt stavby se všemi detaily – inženýrské sítě, voda, elektřina, plyn, odpady. Po vydání stavební povolení lze se pustit do samotné stavební činnosti. Od vyhloubení základů, po jejich kladení, zhotovení hrubé stavby, její zastřešení až po dokončení omítek, fasády – a konečné kolaudace. Na nic se smí zapomenout. A pak se nové místnosti novostavby vybaví vhodným nábytkem. Celý tento proces trvá delší dobu…často několik let.
- Podobně je to i se vzděláváním – tj. ono budování domu poznáním a rozumností. Trvá to od prvních krůčku – mateřská školka, devět let ZŠ, alt. 5 let a 8 let studia na gymnáziu, lyceu, nebo 4 i více let studia na střední průmyslovce, zdravotnické střední a vyšší škole, a nakonec 4 až 6 let studia na VŠ nebo univerzitě (někteří studenti absolvují několik VŠ) a studují bezmála do svých 30 let života.
- Bible v té souvislosti prohlašuje, že nic pevného a solidního nemohou vystavět lidé zlí a závistiví, tedy bez morálního základu. Pouze pravá moudrost, která spočívá v Boží bázni, to je respekt a úcta k Bohu, a dodržování jeho přikázání – to je cesta k trvalému štěstí a bezpečí.
Občas média píší o veřejně známých lidech, jak si získali vysokoškolský titul podvodem (např. opsali dizertační práci apod.) 3. 3. Bible konstatuje, že takto nelze získat trvalé bohatství moudrosti. Jen pravé vzdělávání obohacuje život skutečným štěstím a požehnáním.
- Co je to pravé – ideální vzdělávání?
- EGW: „Naše představy o výchově a vzdělání bývají často příliš zúžené a omezené. Potřebujeme získat širší rozhled a stanovit si vyšší cíle. Pravé vzdělávání znamená víc než jen vystudovat určitý obor, více než se připravit jen pro tento život. Týká se totiž celé lidské bytosti a celé její dosažitelné existence. Je to harmonický rozvoj fyzických, duchovních a duševních sil. Připravuje člověka pro radost ze služby v tomto světě i pro vyšší radost z rozsáhlejší služby ve světě budoucím. Zdroj takové výchovy nám odhalují slova Bible, která ukazují na nekonečného Boha: „V něm jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání.“ Koloským 2,3. „U něho je rozvaha i rozum.“ Jób 12,13. (Vých 9; Ed 13)
- „Ideální vzdělání je více než jen sledování určitého směru studia. Znamená více než jen přípravu pro tento nynější život. Ideální školní vzdělání se věnuje studiu lidského života ve všech jeho projevech a ve všech jeho údobích. Ideální vzdělávání představuje harmonický rozvoj tělesných, duševních a duchovních schopnosti. Takové vzdělávání připravuje studenty k radostné službě v dnešním světě a k dokonalejší radosti v rozsáhlejší službě v budoucím světě.“ (Ed 13; překl. EM)
- Kde se nachází zdroj pravého vzdělání? Bible ukazuje na nekonečného Boha v těchto slovech: „Chci, abyste povzbuzeni v srdci a spojeni láskou hluboce pochopili a plně poznali Boží tajemství, jimž je Kristus. V něm jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání“ (Kol 2,2.3) „Moudrost, ta je u Boha, i bohatýrská síla, u něho je rozvaha i rozum“ (Job 12,13)
- Jedno přísloví říká: „Proč chodit za kovaříčkem, když můžeme jít za kovářem“. Proč bychom měli chodit naslouchat lidským spekulacím, když můžeme čerpat přímo ze zdroje pravdy a moudrosti? V Kristu, v jeho poslání, v jeho osobnosti a jeho službě – ve skutečnosti on je zároveň Boží i lidský syn, proto v něm jsou zakotveny všechny jednotlivosti Božího tajemství. On je zdroj a pokladnice Božího požehnání. Zde se nachází cesta k ideálnímu vzdělání.
- Jaké vzdělání nabízí školství u nás a všeobecně v tomto světě?
Ministr školství představil novou koncepci systému vzdělávání, která dává více prostoru mediální výchově a moderním dějinám. Jak by měl vypadat ideální vzdělávací systém?
„Už Jan Amos Komenský řekl, že nikoho nelze učinit vzdělaným bez pěstění snahy a píle.“ A tady bych začal – potřeba je snaha a píle všech aktérů, což znamená, že pedagog musí začít u sebe a neustále studovat a vzdělávat se, být ‚in‘ v problematice současnosti,“ říká v pořadu Jak to vidí Jiří Hlaváč.
Ideál
- Pro rodiče jsou ve škole nejdůležitější odborně připravení učitelé (95 %), kteří mají k žákům spravedlivý přístup (92). Měli by být lidsky kvalitní, skutečné osobnosti (91). Hned potom je v pořadí škola vybavená moderní technikou a učebními pomůckami (90), s přátelskou atmosférou a vlídným prostředím (87), kde je výuka atraktivní a zajímavá (83), kde vládne kázeň a spolužáci nevyrušují (83) a kde je příjemné a hezké prostředí (82). Více než tři čtvrtiny rodičů by uvítaly také individuální přístup učitelů k jednotlivým žákům, dobrou pověst a prestiž školy a partnerský přístup pracovníků školy k žákům a rodičům.
- Žáci považují ve škole za nejdůležitější spravedlivý přístup učitelů k žákům (95 %), přátelskou atmosféru a vlídné prostředí (93) a odborně připravené učitele (92), vybavení moderní technikou a pomůckami (91), příjemné a hezké prostředí a přitažlivý, zajímavý způsob výuky (90), školu, kde by působili lidsky kvalitní učitelé–osobnosti (87) a přístup učitelů a ředitele k žákům a rodičům by byl partnerský (80). Téměř tři čtvrtiny žáků by uvítaly kázeň ve třídě a kvalitní stravování (74) a schopnost učitelů věnovat se každému žákovi (72).
- Ideální učitel má podle většiny žáků hluboké znalosti ve svém předmětu, umí dobře vysvětlit látku, má smysl pro humor, je veselý a zábavný, objektivní, spravedlivý a nikomu nenadržuje, používá metody výuky, které žáky vtáhnou, zaujmou, je přátelský a snaží se každému žákovi pomoci k úspěchu. Přísnost a náročnost si třetina žáků s oblíbeným pedagogem nespojuje.
- Relativně kriticky je hodnocena schopnost učitelů vštípit žákům morální zásady (žáci jsou tu o něco shovívavější), jejich vážnost a přirozená autorita a snaha věnovat se žákům individuálně, pomáhat slabším a podněcovat výkonnost silnějších. Nejhůře dopadla schopnost učitelů udržet pořádek a disciplínu při vyučování.
Bývalý církevní hodnostář David O. McKay v diskuzi o povaze pravého či ideálního vzdělávání uvedl následující:
„Nuže tedy, co je pravé vzdělávání? Je to vyvolávání či probouzení lásky k pravdě, předávání správného smyslu pro povinnost a otevírání duševního zraku pro velké záměry a cíle života. Není to ani tak poskytování mnoha slova jako spíše myšlenek; ne pouze stanovení mnoha pravidel jednání a myšlení, jako spíše předávání praktických principů pro život. Není to učení milovat prospěch jen sám pro sebe; je to učení člověka milovat dobro jen kvůli němu samotnému, být čestný v konání a činech, protože to vychází ze srdce, a ze všeho nejvíce milovat a sloužit Bohu, ne ze strachu ale z radosti, kterou máme v jeho dokonalém charakteru.“
- Církev adventistů – statistické údaje o školství a vzdělávání
(viz statistické údaje ze webových stránek GK, oddělení výchovy)
Log: Fountainview Academy je církevní internátní škola, která se nachází 27 km jižně od města Lillooet v Britské Kolumbii, v Kanadě. Není to velká škola; studuje zde necelá stovka žáků ze Spojených států a Kanady, ale též i z jiných zemí, jako z Jižní Koreje, Německa nebo z Islandu. Na sociálních sítích jsou známí mládežnickým orchestrem a pěveckým sborem. Tato střední škola patří do rodiny adventistických škol, ale není církvi přímo spravována.
V roce 1975 několik laických členů církve adventistů se nechalo inspirovat knihou Výchova a podíleli se na založení této akademie.
- Filozofie vzdělání této školy vychází z principů knihy „Výchova“ od E.G.Whiteové. Škola Fountainview Academy se snaží docílit své poslání vyváženým programem výuky praktických dovedností a studia teorie. Od každého studenta se vyžaduje, aby každý týden navštěvoval přibližně 25 vyučovacích hodin a 18-20 hodin strávil činností v praktických technických oborech jako prostředku převedení teorie do skutečného života. K této střední škole patří např. biofarma, kde se pěstuje např. organická mrkev, dále v kampusu najdeme studio digitálních médií, dílnu s údržbářskými řemesly, restauraci se samoobsluhou (menza) a kancelář.
- Tato škola připravuje nadšené mladé lidi, charakterní muže a ženy ke službě a vůdcovství při předávání evangelia světu.
Závěr:
Cílem skutečného a pravého vzdělávání je charakter; obory jako např. věda, historie a literatura jsou pouze prostředky, které lze použít k dosažení této vytoužené mety. Charakter není výsledkem náhody, nýbrž nepřetržitého správného myšlení a správných činů. („Proč výchova?“, Improvement Era, září 1967, str. 3)
Přísloví 8,35
Přísloví 9,10