Sbor Církve adventistů sedmého dne
Choďme v Hospodinově světle

30. 5. 2020 Záznam kázání: Choďme v Hospodinově světle (Izaiáš 2,1-5; Žalm 104, 1-9) Enoch Martínek
Pozadí textu Iz 2,5: Prorok nesl toto poselství severnímu království, deseti kmenům, které ještě nebyly odvedeny do zajetí. Ovšem primárně je adresoval Judovi a Jeruzalému. Chodit ve světle Hospodinově se tedy vztahovalo na celý národ, který byl varován před důsledky odpadnutí od Boha. Byla jim však nabídnuta Božská milost, pokud se obrátí k Hospodinu. Hospodinovo světlo ve dnech Izajáše představoval příchod Mesiáše, který když přišel, prohlásil: „Já jsem světlo světa“ (Jn 8,12).
Pro většinu lidí zdroj světla představuje slunce anebo elektrickou energii.
Vzpomínám si na své dětství, kdy v zimním období se stávalo, že někdy večer vypínali elektrické světlo z různých důvodů. Říkali tomu proudové výseče. Moji rodiče měli proto vždy připravenou petrolejovou lampu, a jakmile světlo zhaslo, tatínek ji zapálil a její mihotavé světlo osvítilo potemnělý pokoj. Dnes existuje potencionální nebezpečí – tzv. „blackout“ = výpadek proudu, což se odehrálo před léty např. v New Yorku. V neosvětlené metropoli přestalo jezdit metro, nefungovaly semafory, obchody se musely zavřít a lidé svítili svíčkami. Bez světla se téměř zastavil život, podobně jako tomu je dnes kvůli pandemii koronaviru.
= Na světle jsme tak závislí, že si už neumíme představit život bez světla. Světlo potřebujeme, protože bez něj by nic nerostlo. Na světle závisí náš život, naše zdraví a celková prosperita.
Nicméně Bible hovoří o jiné světle – o světle mnohem důležitějším. Když Bůh dal příkaz: „Buď světlo!“, pak se nejednalo o sluneční světlo, protože to se objevilo až čtvrtý stvořitelský den. Toto světlo vycházelo z Boží přítomnosti, ze samotného Stvořitele, který je zdrojem života. Je to metafyzické světlo. Pro Adama a Evu chození v tomto světle bylo tou nejpřirozenější věcí – tzn. poznávali Boha, hovořili s ním a sdíleli s ním svůj život. (světlo jako metafyzický pojem – 1 Tm 6,16)
EGW: „Když člověk vyšel z ruky svého Stvořitele, jeho tvář zářila světlem života a radosti… Bezhříšný pár na sobě neměl umělé oděvy. Byli oděni rouchem slávy, jaké nosí i andělé“… Když zhřešili „světelný oděv, který je obklopoval, se ztratil“ (NÚD 14.20; PP 17.26)
Okamžitou reakcí bylo, že se před Bohem začali skrývat. To však nebylo Božím úmyslem. Proto učinil vše proto, aby umožnil člověku být oděn čistým rouchem Ježíšovy spravedlnosti a aby mohl opět jednou chodit ve světle Hospodinově. (Iz 61,10 – roucho spásy a plášť spravedlnosti) „Hospodin, můj Bůh, mně naplnil velikou radostí a štěstím, neboť mne vysvobodil a jako pláštěm mne oděl spravedlností a důstojností“ (SNC).
- Apoštol Jan popisuje Ježíše: „Ježíš je to pravé světlo, které září vstříc každému člověku“ (Jn 1,9; SNC). Naneštěstí svět a lidé na něm dávají přednost temnotě před světlem. Když Ježíš – pravé světlo – přišel na svět, který stvořil a k lidem, které miloval, ale oni ho nepřijali (viz v. 10-11). Svět naprosto jasně prohlásil, že raději chce chodit v temnotě. Lidé přímo nenáviděli chození ve světle; nechtěli mít nic společného se světlem. Svět odmítnul myšlenku chození ve světle, protože světlo rozhání tmu a odhaluje zlo a ukazuje na způsob, jak si se zlem poradit. V temnotě se zlo může jevit jako něco užitečného, ale ve světle může být zlo jasně rozlišeno a označeno. Proč tedy svět dává přednost temnotě před světlem? Protože nechce, aby se zjevila jeho nahota a aby bylo zřejmé, jak zlé jsou jeho činy. Lidé v tomto světě chtějí pokračovat v tom, co sami považují za dobré.
Vědci se pokoušejí zjistit, odkud se objevil nakažlivý virus KOVID-19. Řada z nich tvrdí, že původcem byla otevřená tržnice ve Wu-chanu s prodejem masa různých zvířat (které jsou nositeli onoho viru). Po nedávném ukončení karantény v tomto čínském městě se lidé opět rozhodli provozovat tuto tržnici i navzdory nebezpečí nové nákazy, která hrozí z masitých produktů zde nabízených. Podobně se lidé zachovali i vůči duchovnímu světlu proudícímu od Hospodina.
Slovy proroka Izajáše: „Opustili svého Boha, pohrdli svatým vůdcem Izraele a obrátili se k němu zády“. (Iz 1,4b; SNC) Tato slova lze aplikovat i na náboženský svět těchto dní. Věřící stále ještě pravidelně dodržují své náboženské rituály. Modlí se ve svých chrámech, přitom tvrdošíjně ve svém životě dávají najevo, že jejich vyznání není v souladu s Bohem. (Např. v dodržování zdravotních zákonů o čistém a nečistém jídle z Levitiku 11).
„Choďme ve světle Hospodinově“ Iz 2,5
- Bůh touží, abychom měli přístup do jeho přítomnosti a abychom ho mohli následovat. Jaké jsou podmínky toho, abychom mohli předstoupit před Hospodina?
Máme-li audienci u britské královny nebo u prezidenta, musíme být oděni podle určitého pravidla etikety. Nelze si vzít na sebe, cokoli nás napadne, a pak jít na hradní recepci.
A co když se máme objevit před Králem králů? Tam ještě více záleží na tom, čím budeme oděni. Už jsme četli, že dříve než Adam a Eva zhřešili, mohli k němu přicházet, protože byli čistě oblečeni. Podle Žalmu 104,2 „Halíš se světlem jak pláštěm“, což platí o Bohu. Podobně byli zahaleni i naši prarodiče Boží slávou. Když však zhřešili, tento oděv zmizel a zůstali nazí. Když přišli o tento královský šat, začali se před Bohem stydět, protože věděli, že před Hospodinem je třeba být oděn. A tak narychlo si natrhali fíkové listy, aby se jimi přikryli. To byl první pokus člověka, aby mohl být přijatelný Bohem. Byl to první pokus člověka, jak se vymanit z důsledku hříchu vlastním úsilím. Fíkové listí však vůbec nelze srovnávat s předchozí slávou Boží přítomnosti. (Mt 22,11 – člověk, který nebyl oblečen na svatbu)
- Podle Genesis 3,15 musel zde být uplatněn jiný způsob, na jehož základě se může člověk přiblížit k Bohu. „Její potomek ti však nakonec rozdrtí hlavu, kdežto ty jemu jen poraníš patu“ (SNC)
- „On (Kristus) byl k tomu jako beránek bez vady a bez poskvrny předem vyhlédnut před stvořením světa, ale objevil se kvůli vám až teď v poslední době“ (1 Pt 1,20; SNC).
- „Nikdo jiný než Kristus nemohl vykoupit člověka z prokletí zákona a uvést ho opět do souladu s nebesy. Kristus vezme na sebe vinu a hanbu hříchu, aby zachránil ztracené lidstvo.“ (NÚD 23; PP 31)
- Hospodin to názorně předvedl, když zhotovil kožený oděv Adamovi a Evě. (Gn 3,21) „Oblékl je do kožených suknic, aby nebyli nazí“ (SNC). Co znamenalo toto zahalení? EGW: „Pokořeni a s nevýslovným smutkem opustili Adam i Eva nádherný ráj, kde byli tak šťastní a blažení do chvíle, kdy přestoupili Boží přikázání. Dokonce i podnebí doznalo změnu, ovzduší již nebylo tak příjemné jako předtím: Bůh jim dal kožešinový oděv, aby je uchránil před chladem a horkem, kterým byli nyní vystaveni.“ (SR 46; Dějiny vykoupení-i)
- „Tyto kožené oděvy byly rovněž trvalou připomínkou jejich ztracené nevinnosti, smrti jako odplaty za hřích, a zaslíbení Božího Beránka, který svou zástupnou obětí odstraní lidský hřích. Ten, který zastával úlohu ochránce stvořených tvorů, naneštěstí sám odňal jednomu z nich život… V té době byla ustanovena obětní služba, i když to zde není přímo zmíněno (PP 68; DA 28). Příběh o Kainově a Ábelově obětování v následující kapitole vypovídá, že synové Adama a Evy byli o tomto obřadu velmi dobře seznámeni.“ (1BC 235)
„Choďme ve světle Hospodinově“ Iz 2,5
- Světlo Hospodinovo zjevuje pravdu o nás, a též nám pomáhá pochopit pravdu o Bohu. Pouze Kristus nám může ukázat, jak jsme hříšní, jak nečistý je náš oděv a v jaké situaci se nacházíme, když odmítáme Krista. Žel, že mnoho lidí si ani neuvědomuje tuto skutečnost, protože chodí v temnotě. Jak by mohli, když zavrhli světlo Hospodinovo?
Ve světle Hospodina jsme schopni pochopit, že jsme hříšní. Ve světle Hospodinově můžeme spatřit sami sebe, svou hříšnost, a jak naléhavě potřebujeme spasení.
Světlo Kristovo nám nezjevuje pouze náš hřích a naši potřebu spasení, ale též Boží opatření plánu spasení. V čem spočívá? V tom, že prožijeme zkušenost Božího odpuštění. A v jeho důsledku Pán v nás probouzí touhu, aby i jiní okusili Boží odpuštění a jeho lásku.
- Boží království je království světla. Jeho služebníci vědí, komu slouží a co mají konat. Na druhé straně satanova říše je královstvím temna. Většina těch, kteří se v něm nacházejí, nevědí ve skutečnosti, komu slouží a jaký je opravdový význam toho, co dělají. (Ef 5,7-14 „žijte proto jako děti světla“)
- Jak dobře uvedl Kornelius Novak, že Boží zákon je desatero a satanův zákon je: „Dělej si, co chceš, ale o Boha se nezajímej!“
Př: Při zpětném pohledu na vznik současné pandemie koncem minulého roku mnoho obyvatel si neuvědomovalo, jak nakažlivý je tento koronavirus. Lidé neměli o tom žádné informace a někteří čínští lékaři, kteří to odhalili, byli úřady ostrakizováni a duševně lynčováni. Varovná fakta o vznikající epidemii byla buď záměrně umlčována nebo uměle zkreslována. Tisíce a milióny lidí se nacházely v ohrožení, aniž to tušili.
Př: Myslel jsem si, že jsem nezničitelný, napsal. Za pár dní zemřel a rozplakal svět. Dne 19.4.20 – New York/Praha: Sportovní svět zasáhla tragédie. Boj s koronavirem prohrál v osmačtyřiceti letech známý fotograf Anthony Causi, jenž pracoval pro New York Post. Respektovaný expert přitom jako poslední příspěvek na svém instagramu umístil fotografii z nemocnice, kdy dýchá za pomoci přístrojů. Těžkou chvíli umocnil i jeho dojemný vzkaz, který rozplakal celý New York.
- To nám může být příkladem, jak funguje království temnosti.
Zde hrozí ještě mnohem nakažlivější virus – je to hřích. Ale lidé nevědí, co hřích je, a když sami jsou jim nakaženi, dál šíří tuto epidemii. Neuvědomují si svůj pravý stav srdce a nevědí, komu slouží a proč. Říše tmy se také pokouší skrýt pravý charakter své činnosti tím, když považuje něco za světlo, co ve skutečnosti není světlem Kristovým. Mnoho křesťanů se bezděčně stávají vyznavači něčeho, co se považuje v těchto církvích za světlo Kristovo, ale přesto jim není. Např. spasení ze skutků, pozměněný Boží zákon, víra v nesmrtelnou duši apod.
„Choďme ve světle Hospodinově“ Iz 2,5
- Z království tmy nás může vysvobodit pouze Bůh, jak svědčí Bible: „Ale vy jste vyvoleni samým Bohem jako kněží krále, jste svatí a čistí, jste jeho vlastní lid. To vše pro to, abyste svědčili druhým o tom, který vás povolal ze tmy do svého úžasného světla.“ (1 Pt 2,9; SNC).
- Naše svědecká služba pro Krista je jako když vyjdeme ze světla do temné místnosti. Kristus svou obětí porazil síly temnosti. On je světlem, které svět potřebuje. Jak si můžeme udržet toto světlo ve svém srdci? Když budeme „nabíjet své duchovní baterie“ na modlitbě, při studiu Bible a při účasti na evangelizačních programech sboru. Jak se pozná, že žijeme v Hospodinově světle – v jeho království? Když hladoví jsou nasyceni, nazí jsou přioděni, lidem bez domova je poskytnuta základní pomoc a je postaráno o děti, které jsou v ohrožení (opuštěné, z rozpadajících rodin, drogová závislost apod.). Např. jak to dělá Pohlazení v sokolovské sboru nebo nezisková organizace Letní dům v Praze.
V dnešním světě jsou dva typy lidí – ti, kteří jdou ve světle Hospodinově a ti, kteří jdou v temnotě. Chození ve tmě nám brání vidět věci jasně a zřetelně, tma nám skrývá realitu. Temnota též ukrývá nebezpečí ohrožení našeho zdraví a dokonce našeho života. Ve tmě žádný nevidí, zda je nahý a dokonce ani to, zda Bůh přehlíží nahotu. Naopak, on praví: „Jenom u mne můžete získat ryzí zlato víry, které vás skutečně obohatí, a bílé roucho bezúhonnosti, které je s to zakrýt hanbu vašeho hříchu“ (ZJ 3,18; SNC).
Ve světle lze snadno zjistit, že jste nazí. Dříve než Ježíš uzdravil muže z Gerasy, posedlého démony, tento již delší dobu pobíhal nahý a potloukal se bez domova (Lk 8,26n). Po té, co byl zbaven své duševní nemoci, prosil Ježíše, aby ho vzal sebou. Začal chodit ve světle Hospodinovy přítomnosti. „U jeho nohou seděl onen muž uzdravený a oblečený – bylo na něm jasně znát, že má zdravý rozum“ (v.35.36).
- Chodit ve světle Hospodinově nás uschopňuje vidět jasně, kdo jsme, kam jdeme, co děláme a mnohem více se věnujeme všemu, co nás obklopuje. Jdeme-li v Kristově světle, pak jsme oděni rouchem spravedlnosti a jsme Ježíšovými svědky. Kristova oběť nás uschopňuje nosit požadovaný oděv a nacházet se v Kristově přítomnosti.
- Jděme co nejtěsněji ve světle Hospodinově, jak jen je to možné. Pak budeme mnohem více odrážet jeho světlo! Čím více se vzdálíme od světla, tím více šera a tmy budeme odrážet. Amen!