„Dobrým ovocem svých rtů se lze nasytit, stejně se ovšem každý setká i s vlivem svých činů“ (Př 12,14; SNC)

Náš vliv je dorozumívací prostředek, pomocí něhož jednáme s okolním světem. Třebaže není převoditelný, jako jsou hotové peníze, půjčky, cenné papíry nebo akcie, dluhopisy nebo obligace, výrobky či bitcoin (virtuální měna), jeho dosah ze všeho oběživa je nejsilnější, poněvadž vliv působí na to, jak se lidé rozhodují a co se rozhodují udělat. Vliv tedy není nějaké donucování, které nechává stranou nebo obchází svobodnou volbu a tak ztrácí jakýkoli podnět k motivaci. Jakmile vynucená volba přestane působit, donucení pozbývá svou sílu, zatímco vliv za naprosto svobodných okolností roste, nabývá a začne se šířit.

Podle lidských měřítek

Jedinečný příklad přemáhajícího vlivu, to je případ tesaře, který se stal učitelem a léčitelem, ovšem byl brutálně odstraněn totalitní vládou. Když byl zabit a „všemi opuštěn“ (Dn 9,26; SNC), neměl vůbec nic. Nezůstaly po něm vlastní děti, potomci, kteří by mohli navázat na rodovou linii. Neměl žádné vlastnictví, majetek, bohatství ani postavení v tehdejších vládnoucích kruzích. Dokonce neměl ani oděv, umíral nahý. Přesto je nejvlivnějším člověkem v dějinách lidstva, protože ztělesňoval nejsilnější zdroj vlivu ve vesmíru: lásku našeho Stvořitele a Vykupitele, Boha, který je láska (1 Jn 4,8.16).

Podle lidských měřítek Ježíš Nazaretský byl naprostým ztroskotancem. Dějiny svědčí, že svět v té době byl špatný a nemorální. Tento svět však překonává dobrý vliv, který nepochází z této planety. Biblické postavy Josefa a Daniela jsou příkladem téhož principu. Úžasný vliv jejich božského ducha, služby a bezúhonnosti čelil vlivu zla a pohnul nadpřirozenými mocnostmi. Bez pochyb byli velmi inteligentní, ale to co jim poskytovalo naprostou převahu nad nejchytřejšími mysliteli tehdejší doby, bylo spolehnutí na moudrost od Boha, nepřekonatelného Génia.

Šalomoun, influencer

Počátky influencer marketingu

Platón, Sokrates, Aristoteles nebo třeba Jan Hus – osobnosti, které svým chováním ovlivňovaly ostatní, a můžeme je tak považovat za jedny z prvních infuencerů. Za první influencerku využitou v marketingu se pak považuje Nancy Green, která se v roce 1890 stala tváří kampaně na palačinky Davis Milling Company. V dnešní době je influencer marketing spojený především s platformami Facebook, YouTube, Instagram a také s osobními blogy.

Kdo je influencer?

Za influencera se považuje kdokoliv, kdo má vliv na specifické publikum. Nemusí se jednat jen o herce, zpěváky nebo další celebrity, ale také například o odborníky na určitou oblast nebo novináře. Počet fanoušků přitom není vždy důležitý. Spolupráce s několika mikroinfluencery může být v mnoha případech efektivnější a levnější než spolupráce s jedním známým influencerem, obzvlášť pokud propagujete specifický produkt pro úzkou cílovou skupinu. (internet)

Bůh použil Josefa a Daniela pro evangelizaci a totéž učinil s udivující moudrosti, kterou poskytl Šalomounovi. Záznam o evangelizaci prostřednictvím jeho vynikajících schopností je vrcholnou události v celých dějinách Božího lidu Starého Zákona. „Když se o Šalomounově věhlasu a jeho vztahu k Hospodinu doslechla královna ze Sáby, vypravila se k němu, aby jeho moudrost prověřila těžkými otázkami“ (1 Kr 10,1; SNC). Přicestovala ze Šeby (Sáby) z jihozápadu Arabského poloostrova, nynějšího Jemenu. Nejkratší cesta z Jemenu do Jeruzaléma je dnes dlouhá více jak 1 125 km. Pokud by královna volila nejkratší cestu a jela na velbloudu, který za den ujde podle terénu 15 – 20 km, pak by její výlet trval více jak dva a půl měsíce. To musela být úžasně motivovaná!

„Když se setkala se Šalomounem, hovořili spolu o všem, co ji napadlo, ale Šalomoun jí na všechno bez problému odpověděl. Nic pro něj nebylo tak obtížné, aby to nedokázal vysvětlit. Když královna ze Sáby poznala, že Šalomoun je skutečně neobyčejně moudrý, a viděla palác, který nechal postavit… a také oběti, které král přinášel v Hospodinově chrámu, zcela ji to ohromilo“.

„Řekla proto králi: „Nyní na vlastní oči vidím, že všechno, co jsem ve své zemi slyšela o tvých úspěších a moudrosti, byla pravda. Nechtěla jsem tomu však věřit, dokud to všechno nespatřím na vlastní oči. Ve skutečnosti jsem však neslyšela ani polovinu z toho, co vidím.  Svou modrostí a bohatstvím dalece předčíš všechny zprávy, které se ke mně donesly… Děkuji Hospodinu, tvému Bohu, že tě obdařil svou přízní a dosadil tě na izraelský trůn. Učinil tě králem, aby zajistil v zemi právo a spravedlnost, neboť miluje svůj izraelský národ láskou, která nikdy nepomine“ (v. 2-9; SNC).

Jak výstižně zhodnotila svého učitele! Nevyjádřila svůj obdiv pouze Šalomounovi, ale oslavila Hospodina, protože pochopila, že on je zdrojem králova úspěchu. Nuže, Boží vliv se skrze Šalomouna rozšířil do dalekého Jemenu.

Jak se královna ze Sáby odměnila Šalomounovi za to, co ji naučil? „Po těch slovech předala královna ze Sáby Šalomounovi více než čtyři tuny zlata, velké množství koření a drahých kamenů, které přivezla jako své dary“ (v. 10; SNC). Ty čtyři tuny zlata měly závratně vysokou hodnotu, jejich cena by byla v současné měně více než 228 miliónů dolarů. Jak je to možné, že jedna studentka dobrovolně zaplatila tolik za hodiny výuky?

Příběh Šalomouna a královny ze Sáby byl jedním vyplněním Božího smluvního zaslíbení, které dal Izraeli skrze Mojžíše: „Jestliže bez výhrad uposlechnete svého Boha Hospodina a budete ve všem respektovat jeho zákon, který vám dnes předkládám, získáte zvláštní postavení mezi všemi národy a mnoho dalších jiných požehnání“.

„Jestliže budete respektovat Hospodinovy příkazy, které vám dnes předkládám, a budete se podle nich v životě cele a bezvýhradně řídit“ (Dt 28,1.2.13; SNC).

Slíbené požehnání

Naneštěstí Šalomoun se vzdálil od Boží moudrosti a jeho negativní vliv přivedl jeho národ k úpadku, z něhož se už nikdy nevzpamatoval. Boží zaslíbení o jedinečném požehnání se stále vztahuje na ty, kdo ho hledají. Izajáš to vyjádřil takto:

„V závěru dějin se hora, na níž stojí Hospodinův chrám, stane nejvyhledávanějším místem na světě; její význam převýší cokoliv jiného a do Jeruzaléma budou směřovat lidé ze všech koutů země.

Pojďme, řeknou obyvatelé všech národů světa, vydejme se na Hospodinovu horu do chrámu Boha Izraele. To nás Hospodin naučí vše, abychom mohli žít podle jeho představ a vůle.  Z Jeruzaléma a ze Sijónu se bude šířit známost Hospodinova zákona. Z Jeruzaléma bude Hospodin vládnout celému světu a zjedná pořádek mezi mnohými národy země. Lidé pak překují své meče na radlice a svá kopí na vinařské nože, a již nikdy se proti sobě nepostaví ve válce. Žádný z národů se již nebude připravovat k boji“ (Iz 2,2-4; SNC).

Pokud by svět někdy potřeboval, aby se toto vidění vyplnilo, tak je to právě dnes. Na jedné zdi budovy OSN v New Yorku je právě tento citát z Izajáše 2,4. Uvnitř této budovy, v jakési svatyni a řídícím středisku světového míru, se velvyslanci z mnoha zemí scházejí k jednáním o ukončení konfliktů a dalších problémů ve světě. Stále trvajícím řešením, kterým je však lze dosáhnout, je plné přijetí vlivu Knížete pokoje. Sobectví lidstva dosvědčuje, že není schopno samo sobě vládnout, a tak tedy on, Kníže míru, se brzy vrátí, aby nastolil klid, který vytvořil na počátku.  

Křesťan a jeho vliv

Křesťané, muži a ženy, mají přednost vyvýšit a oslavit Boha prostřednictvím darů, které jim svěřil, aby šířili jeho evangelium. Pro nás všechny následuje několik užitečných rad.

  1. Zaprvé cílem biblického konceptu je šířit náš osobní vliv pokud možno aktivně a účinně. Sbor může být dobrým východiskem, odkud máme začít. Svůj vliv můžeme šířit exponenciálně (geometrickou řadou) nejen tradičním způsobem, ale též cestami sociálních médií. Mohli bychom být překvapeni, jak rychle Bůh bude moci zasáhnout celý svět poselstvím pro dobu konce. Dnes jsme svědky toho, že toto poselství se šíří jako „virus“ prostřednictvím internetu, aby vzbudil zájem u miliard lidí, kterým je určeno.
  2. Zadruhé povšimněme si toho, když působí Bůh, pak v církvi dochází k obnově „všeobecného kněžství“. Povzbuzujte všechny, muže a ženy, dívky a chlapce, aby rozpoznali, rozvíjeli a používali své schopnosti pro službu, kterou jim Bůh svěřil. Každý opravdový křesťan by měl sloužit rozmanitými způsoby.
  3. Zatřetí zůstaňte pokorní, spoléhejte se na Boha a nedovolte, aby překážky ze strany lidí vás nezastrašily nebo zmalomyslněly. Jakmile Bůh nám zpřístupňuje nové tvořivé a třeba neslýchané způsoby, které mají úspěch, někteří lidé nám v tom možná brání ve snaze, aby nevybočovali ze své „komfortní zóny“. Náš zdar může ohrožovat ego někoho jiného. Všichni víme, že v Božím díle soutěživost, bezduchá žárlivost a pýcha nemá místo. Ale těmto vlastnostem se ještě může dařit nepozorovaně a bezděčně bořit, takže musíme tomu neústupně, s pokorou a božskou moudrostí čelit. V takové situaci se lze modlit: „Pane, pošli jednoho anděla, aby mě ochránil před mými nepřáteli, a pošli jiného anděla, aby mě chránil před mými přáteli“.
  4. Začtvrté v naši mluvené a psané komunikaci udržujme integritu a vyváženost. Utvrzujme víru v nepopíratelnou pravdu, ovšem hledejme pro její porozumění a uvedení do praxe nové neotřelé způsoby. Dříve než představíte své nápady, důsledně je prověřte a ujistěte se, že obstojí před kritickou veřejností. Nesnažte se stavět na předem vyvozených uzávěrech s apologetikou pseudovýkladů, které mohou přesvědčit pouze ty, kteří zastávají tytéž názory. Usilujeme přece zasáhnout svět Boží milostí – nekážeme přece pouze pro zpěváky sborového zpěvu.
  5. Zapáté mějte vždy na mysli, že naše poslání je zaměřeno na posluchače a ne pouze na poselství. Biblická misie je především o vztazích a ne pouze o předmětu k diskuzi. Všichni můžeme hledat řadu příležitosti, jak obohatit své porozumění a posílit svůj vliv pomocí sociálních sítí na internetu; a to nejen pouze sdílením se svými tradičními spoluvěřícími, ale též kontakty se skupinami jiných vyznání nebo nevěřících. Nejsou to pouze nějací „duchové“ v kyberprostoru, ale jsou to skuteční lidé s reálnými potřebami. I když se nám může zdát, že jsou sebejistí a bezstarostní, přesto touží po hlubokých osobních vztazích, povzbuzení a modlitbě ve chvílích, kdy na ně doléhají životní obtíže.

Nezapomeňme, že naším dorozumívacím prostředkem, kterým disponujeme,

 je náš vliv. Spojíme-li se cele s Bohem, pak to bude jeho vliv, který bude procházet skrze nás.

podle Ministry 2022/10 zpracoval Enoch Martínek